Najczęściej zadawane pytania

ostatnia aktualizacja 30.08.2012


1. Kto może brać udział w zawodach OMG?
Zawody OMG są skierowane do wszystkich uczniów gimnazjum w Polsce zainteresowanych matematyką. Mogą w nich brać także udział uczniowie szkół podstawowych oraz uczniowie polskich szkół za granicą na zasadach, które określa regulamin OMG.

2. Jak wystartować w OMG?
Aby wystartować w OMG należy przystąpić do zawodów pierwszego stopnia, które składają się z dwóch niezależnych części: testowej i korespondencyjnej. Aby stać się uczestnikiem Olimpiady wystarczy wziąć udział w teście na terenie szkoły lub/i przesłać rozwiązanie co najmniej jednego zadania części korespondencyjnej.

3. Czy muszę brać udział w obu częściach zawodów stopnia pierwszego?
Udział w obu częściach zawodów stopnia pierwszego nie jest konieczny. Jeśli uczeń nie weźmie udziału w danej części, otrzymuje z niej 0 punktów. O kwalifikacji do zawodów stopnia drugiego decyduje suma punktów z obu części.

4. Chciałbym wziąć udział w teście, ale nie jestem pewien, czy na terenie mojej szkoły będzie on organizowany. Co powinienem zrobić?
Test odbędzie się jedynie na terenie tych szkół, które zarejestrują swój udział w OMG. Komitet Główny OMG rozesłał do gimnzajów w Polsce (drogą mailową oraz tradycyjną pocztą) wyczerpujące informacje o sposobie rejestracji, podczas której zostanie wyznaczony nauczyciel pełniący funkcję szkolnego koordynatora OMG. Dostępna jest aktualna lista zarejestrowanych szkół. Jeśli szkoła nie znajduje się na liście, należy zgłosić do dyrektora szkoły lub nauczyciela matematyki chęć udziału w części testowej.

5. Czy uczniowie szkół, które nie zarejestrowały swojego udziału w OMG, mogą brać udział w zawodach?
Rejestracja szkół do udziału OMG wiąże się wyłącznie z udziałem w części testowej zawodów stopnia pierwszego. Zatem uczeń, którego szkoła nie zarejestrowała udziału w OMG nie może wziąć udziału w części testowej. Uczeń ten może jednak uczestniczyć w części korespondencyjnej. Brak udziału w teście nie przekreśla szansy na kwalifikację do zawodów stopnia drugiego.

6. Ile zadań powinienem rozwiązać w części korespondencyjnej?
Nie jest konieczne rozwiązanie wszystkich zadań części korespondencyjnej. Zdarza się, że 3-4 poprawnie rozwiązane zadania to dobry wynik, a 5-6 poprawnie rozwiązanych zadań - wyśmienity. Regulamin OMG nie przewiduje żadnych sztywnych progów kwalifikacyjnych. Zależy on od liczby uczestników, trudności zadań oraz ocen nadesłanych prac. Dlatego warto wysyłać swoje prace nawet wtedy, gdy rozwiąże się tylko jedno zadanie.

7. W dniu, w którym odbywa się test wyjeżdzamy na wycieczkę szkolną. Czy możemy pisać test poza szkołą lub w innym terminie?
Decyzję o miejscu, w którym odbędzie się test podejmuje szkolny koordynator OMG w porozumieniu z dyrekcją szkoły. Udział w teście w innym terminie nie jest możliwy. Te same zadania będą rozwiązywać uczniowie w całej Polsce, zatem muszą one zostać ujawnione w tym samym czasie. Z kolei terminarz zawodów, ze względu na złożoność organizacyjną w skali całego kraju i ustalenia w MEN, zmieniony zostać nie może.

8. Czy udział w OMG łączy się ze zdobyciem uprawnień?
Tak. Szczegółowe informacje dotyczące uprawnień wynikających z udziału w OMG zawarte są w piśmie Pani Minister Katarzyny Hall do Kuratorów Oświaty.

9. Jak powinny być redagowane rozwiązania zadań części korespondencyjnej?
Przy rozwiązaniu zadań otwartych oceniana jest przede wszystkim kompletność i poprawność rozumowań. Należy zatem pisać jak najwięcej wyjaśnień do poszczególnych etapów rozumowania. Ich brak może spowodować, że oceniający uzna pracę za niekompletną i obniży ocenę. Komitet Główny OMG publikuje coroczne sprawozdania z zawodów, zawierające szczegółowe omówienie wszystkich zadań. Zachęcamy do korzystania z tych publikacji i wzorowaniu się na nich przy redagowaniu swoich rozwiązań.

10. Czy rozwiązując zadania z części korespondencyjnej mogę prosić o pomoc innej osoby?
Zadania części korespondencyjnej należy rozwiązywać samodzielnie. Nie można prosić o pomoc w ich rozwiązaniu innych osób, także poprzez fora internetowe. W przypadku stwierdzenia niesamodzielności w trakcie oceny pracy, Komitet dyskwalifikuje zawodnika z zawodów, o czym informuje szkołę. Przy rozwiązywaniu zadań części korespondencyjnej można jednak korzystać z dowolnej literatury. Można także poprosić nauczyciela o wyjaśnienie treści zadania, o wskazanie właściwej literatury lub o sprawdzenie poprawności rozwiązania. Nauczyciel może wówczas wskazać luki lub błędy w rozumowaniu, jednak ich uzupełnienie lub poprawę musi pozostawić uczniowi.

11. W jakiej skali oceniane są zadania OMG?
W zadanich otwartych (a więc poza częścią testową) obowiązuje następująca skala ocen: 0, 2, 5 lub 6 punktów. Oceniający stosują umownie następującą interpretację:
6 - zadanie rozwiązane bezbłędnie,
5 - rozwiązanie posiadające usterki, które jednak nie dyskwalifikują zadania jako rozwiązanego,
2 - rozwiązanie zawierające usterki, przy których, według oceniającego, zadania nie można uznać za rozwiązane, jednak zauważalny jest istotny postęp w kierunku prawidłowego rozwiązania,
0 - zadanie nierozwiązane, rozwiązane błędnie, lub zawierające drobne przyczynki, których nie można uznać za zauważalny postęp w kierunku prawidłowego rozwiązania.
W części testowej zawodów stopnia pierwszego stosowana jest skala: 0, 1/2 lub 1 punkt, przy czym uczeń uzyskuje:
1 - jeśli wszystkie trzy odpowiedzi są poprawne,
1/2 - dokładnie dwie odpowiedzi są poprawne,
0 - co najwyżej jedna odpowiedź jest poprawna.
Brak odpowiedzi lub podanie odpowiedzi nieczytelnej jest równoznaczne z podaniem odpowiedzi błędnej.

12. Co należy wziąć ze sobą na zawody stopnia drugiego lub trzeciego?
Uczestnicy OMG biorący udział w zawodach stopnia drugiego lub trzeciego powinni zabrać ze sobą: aktualną legitymację szkolną, podpisany kwestionariusz zawodnika (tylko na zawody stopnia drugiego) oraz przybory do pisania (długopis lub pióro piszące kolorem czarnym lub niebieskim). Warto mieć też ze sobą przyrządy do konstrukcji geometrycznych (cyrkiel, linijka, ołówek),

13. Z czego można korzystać na zawodach stopnia drugiego lub trzeciego?
Podczas zawodów stopnia drugiego i trzeciego można mieć ze sobą jedynie przybory do pisania (długopis lub pióro piszące na niebiesko lub na czarno) i przyrządy do konstrukcji geometrycznych. Korzystanie z kalkulatorów, telefonów komórkowych, odtwarzaczy mp3, urządzeń elektronicznych, książek, notatek i innej pomocy jest zabronione.

14. Kto i w jaki sposób ocenia prace uczestników OMG?
O tym jak wygląda procedura ocenia prac naszej Olimpiady można przeczytać w gazetce OMG Kwadrat 4 (maj 2012).

15. Czy uczestnik może dowiedzieć się ile uzyskał punktów na zawodach?
Każdy uczestnik zawodów stopnia drugiego otrzymuje dostęp do panelu ucznia, gdzie po zalogowaniu może poznać swoją punktację zawodów stopnia drugiego i trzeciego. Szczegółowa punktacja zawodów pierwszego stopnia ze względu na zbyt dużą liczbę uczestników i złożoność organizacyjną nie jest ujawniana.

16. Czy można odwołać się od uzyskanej oceny?
Regulamin OMG przewiduje odwołania od uzyskanych ocen jedynie po zawodach stopnia drugiego i trzeciego. Szczegółowe informacje dotyczące odwołań umieszczane są na bieżąco na stronie internetowej Olimpiady.